Pada zaman kini seorang setiausaha perlu memiliki kemahiran insaniah terhadap diri mereka. Terdapat tujuh kemahiran insaniah (KI) yang telah digariskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang perlu dikuasai oleh bakal graduan sebelum menempuh  alam pekerjaan. Penguasaan kemahiran insaniah yang baik selain daripada pencapaian akademik yang cemerlang akan dapat mencerahkan lagi harapan pelajar  untuk menonjolkan diri mereka sebagai calon modal insan yang berkaliber dan fleksibel. Ia juga merupakan salah satu nilai tambah yang diperhatikan oleh bakal majikan.

 

Penguasaan kemahiran insaniah akan menjamin seorang setiausaha itu terus relevan dan mampu bersaing dalam dalam era globalisasi yang penuh cabaran masa kini. Jangka hayat pengetahuan dan kemahiran teknikal dalam bidang tertentu merupakan pengetahuan yang perlu untuk jangka masa singkat tetapi pelajar perlu juga dilengkapi dengan kemahiran insaniah yang dianggap sebagai kemahiran masa depan. Bagi memastikan Malaysia mempunyai modal insan yang berkualiti dan mampu membawa cabaran negara ke peringkat antarabangsa, institusi pengajian dan latihan di negara ini perlu memastikan sistem yang digunapakai sentiasa dinamik dan juga relevan.

Menurut Kearns (2001), kemahiran insaniah pada seseorang setiausaha boleh dikelaskan kepada empat kumpulan iaitu kesediaan bekerja dan sifat bekerja individu, pengetahuan dalam keusahawanan, kreatif dan inovatif, mempunyai kemahiran interpersonal dan berfikir, serta ada kemahuan untuk belajar. Bagi kemahiran insaniah dalam kelompok yang pertama, kesediaan bekerja dan sifat bekerja, ia bermaksud selain daripada pengetahuan asas pada seseorang setiausaha amalan dalam bekerja, mempunyai minat dalam perniagaan dan boleh mengurus diri juga masa dan merancang dalam organisasi juga merupakan perkara yang penting. Bagi kelompok yang kedua pula, seseorang pekerja juga perlu mempunyai kemahiran interpersonal iaitu kemahiran dalam berkomunikasi tidak kira sama ada secara lisan atau bertulis terutama dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan baik. Beliau juga perlu memahami dan menghormati pendapat orang lain serta memahami diri sendiri.


Seterusnya, kemahiran insaniah dalam konsep berfikir dan belajar bermaksud seseorang itu boleh menggunakan daya berfikir yang baik dalam menyelesaikan masalah secara kritikal, mampu menganalisa maklumat dan ada kemahuan dalam diri sendiri untuk belajar memajukan diri. Kelompok terakhir pula adalah berbentuk kemahiran keusahawanan, inovasi dan kreatif. Ini bermaksud seseorang itu perlu mempunyai ilmu dalam perusahaan, berinovasi dalam menghasilkan produk dan kreatif dalam melaksanakan sesuatu perkara.(Kearns, 2001).

Menurut Azalya (2003), kemahiran insaniah diperlukan oleh seorang pelajar untuk mengadaptasikan diri dengan pelbagai situasi pekerjaan dan sekaligus dapat melahirkan seorang pelajar yang berkualiti dalam semua bidang. Kemahiran insaniah adalah satu kemahiran umum selain kemahiran teknikal dalam bidang pengkhususan masing-masing yang diperlukan oleh seseorang itu untuk bekerja dengan berkesan di tempat kerja, berkebolehan dalam menyelesaikan masalah, berkomunikasi secara  efektif, berfikir secara kritikal dan kreatif, bekerja berpasukan, mampu menghadapi  daya saing dan sebagainya (Mohammad Yusof, 2004.

Menurut Mohammad Yusof (2004) lagi, kemahiran insaniah yang telah digariskan oleh UTM terbahagi kepada tujuh iaitu; kemahiran komunikasi, kemahiran bekerja dalam kumpulan, kemahiran menyelesaikan masalah, fleksibel atau mampu menyesuaikan diri, pembelajaran sepanjang hayat, keyakinan diri dan kemahiran dalam etika atau moral. Secara umumnya, kemahiran insaniah yang telah  dinyatakan adalah bersesuaian dengan lima unsur-unsur asas dalam pembelajaran koperatif yang telah di nyatakan oleh Johnson, Johnson & Holubec (1988). Unsur- unsur asas tersebut adalah saling pergantungan positif, interaksi bersemuka, akauntabiliti individu, kemahiran koperatif dan pemprosesan kumpulan.

 

Jika melihat ada seseorang yang mampu memiliki kemampuan itu yang disebut dengan hard skill. Hard skill/ competence referring to jobspecific abilities, and relevance, and it is an overt behavior. Hardskill merujuk pada kemampuan kerja yang spesifik dan relevan (kasat mata). Pendekatannya adalah kemampuan seseorang yang dapat dilihat oleh orang lain. Dengan kata lain, yang nyata, dapat dirasakan, dilihat, didengar atau dinikmati oleh orang lain, mencakup di dalamnya adalah kemampuan intelektual (IQ).

 

Sementara untuk mendefinisikan soft skill sejenak membuka memori kita tentang konsep emotional intelligence, yang tidak lain adalah kecerdasan emosional yang mendekati titik kecerdasan dari sudut pandang sikap, emosi dan mental. Soft skill adalah kemampuan yang terintegrasi dalam perilaku. Soft skill merangkupi kemampuan intrapersonal dan interpersonal. Soft skill adalah kemampuan yang abstrak, tidak nampak secara kasat mata, tidak boleh dipegang, didengar dan disentuh oleh panca indera lainnya, dan di dalamnya adalah kemampuan pengelolaan emosi (EQ) dan kemampuan secara spiritual dalam rangka menyandarkan diri paha kekuatan yang Maha Pencipta (SQ). Seterusnya, kehidupan manusia membuka peluang bagi setiap setiausaha untuk hidup berekspetasi dan menciptakan sesuatu yang bermanfaat bagi kehidupan sekitarnya, sehingga tercipta pula kenyamanan dalam berinteraksi dengan yang lainnya. Tidak terkecuali dalam dunia kerja yang mempercayai bahawa sumber daya manusia yang unggul adalah mereka yang tidak hanya memiliki kemahiran hard skill saja tetapi juga piawai dalam aspek soft skill.

 

Kemahiran berkomunikasi yang baik adalah asas dalam setiap perhubungan dan ia merupakan kunci kepada setiap kejayaan. Menurut Abdul Aziz (2000), 80% manusia gagal dalam kerjayanya disebabkan oleh satu faktor iaitu mereka gagal untuk berhubung dengan orang lain. Semua jenis kerjaya seperti penyelia, pengurus, jururawat, setiausaha, tukang masak, tukang kebun, peguam, doktor perubatan, kerani atau apa sahaja kerjaya yang diceburi memerlukan kemahiran berkomunikasi dengan baik. Komunikasi juga merupakan aktiviti penting dalam sesebuah organisasi. Sebagai contoh, pengurus-pengurus menggunakan 85-90% daripada masa kerja mereka melakukan kerja yangberkaitan dengan komunikasi seperti memberi arahan, berunding dengan pembekal dan sebagainya.

 

Kemahiran berkomunikasi terdiri daripada beberapa elemen. Ia melibatkan komunikasi yang berkesan dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dalam konteks yang berlainan dan dengan peserta komunikasi yang berlainan.   Elemen-elemen yang dinilai oleh KPT adalah berkebolehan untuk menyampaikan idea dengan jelas, berkesan dan dengan penuh keyakinan, secara lisan dan bertulis; berkebolehan untuk mengamalkan kemahiran mendengar yang aktif dan memberi maklum balas; berkebolehan untuk membuat pembentangan secara jelas dengan penuh keyakinan dan bersesuaian dengan tahap pendengar; berkebolehan untuk menggunakan teknologi di dalam pembentangan; berkebolehan untuk berunding dan mencapai persetujuan; berkebolehan untuk berkomunikasi dengan peserta komunikasi yang mempunyai budaya berlainan berkebolehan untuk mengembangkan kemahiran komunikasi perseorangan; dan berkebolehan untuk menggunakan kemahiran bukan   lisan.

 

Seterusnya  kemahiran dalam menyelesaikan masalah ialah Abdul Ghani (1996) menyatakan bahawa kemahiran menyelesaikan masalah merangkumi kebolehan untuk mengenal pasti dan memilih informasi, menilai informasi, sumber informasi dan cara mendapatkan informasi dan menggunakan informasi dengan berkesan. Kemahiran ini merangkumi kebolehan mencari dan mengurus maklumat yang relevan dari pelbagai sumber, kebolehan menerima idea baru dan berkeupayaan untuk pembelajaran autonomi seta kebolehan mengembangkan minda ingin tahu dan dahagakan ilmu.

 

Kemahiran kerja berkumpulan pula Levin (2005) menyatakan bahawa kemahiran bekerja dalam kumpulan terbahagi kepada dua aspek iaitu intelektual dan emosional. Kemahiran intelektual merujuk kepada berfikir berdasarkan emosi. Kemahiran ini melibatkan pemerhatian, penyiasatan, teori dalam menganalisis tugasan dan merumuskan sesuatu. Kemahiran emosional pula berkaitan dengan berurusan dengan emosi sendiri dan membina hubungan dengan orang lain. Ia meliputi berunding dengan orang lain, menyelesaikan perbezaan pendapat, mempertahankan diri sendiri dan juga mengawal emosi apabila berdepan dengan krisis.

Akhir sekali, kemahiran insaniah dan soft skills setiausaha alaf 21 ini Berdasarkan kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) untuk IPT Malaysia yang dikeluarkan oleh KPT (2006), kaedah penerapan kemahiran insaniah merupakan teknik atau cara yang boleh digunakan agar kemahiran yang diperlukan dapat diterapkan dalam diri pelajar. Ia menyatakan bahawa terdapat dua pendekatan dalam usaha untuk membangunkan kemahiran insaniah dalam pengajaran formal iaitu model infusi dan difusi.

 

Cadangan penambahbaikan kepada seseorang setiausaha ialah mereka perlu terapkan dalam diri mereka ke semua kemahiran insaniah dan soft skills seperti yang tertera diatas agar pekerjaan mereka diterima oleh majikannya. Selain itu, kemahiran insaniah ini juga baik untuk semua aspek pekerjaan dan perlu diikut oleh setiap individu. Kemahiran insaniah bukan sekadar kemahiran perorangan dan sikap yang positif. Kemahiran insaniah utama yang disenaraikan di bawah boleh saling berkaitan antara satu sama lain dan berkongsi banyak prinsip dan penggunaan yang sama. Tiada satu pun kemahiran insaniah yang paling penting dan senarai tersebut terus berkembang, tetapi terdapat beberapa sifat peribadi yang sangat dihargai untuk dimiliki di tempat kerja moden.

 

 

RUJUKAN

Azman. (2020, 04). Blogspot. Retrieved from kemahiran insaniah soft skills : http://azman2020.blogspot.com/2011/04/kemahiran-insaniah-soft-skills-yang.html

box, D. (2022). Drop box. Retrieved from Kemahiran Insaniah di Tempat Kerja : https://experience.dropbox.com/ms-my/resources/what-are-soft-skills

IKIP, A. (2012). core. Retrieved from Tahap penguasaan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar : http://core.ac.uk/download/pdf/42953967.pdf

Mat, N. (2020). pdf . Retrieved from Kemahiran insaniah : http://journalarticle.ukm.my/10859/1/Norazila-Mat.pdf

utm. (2020, 07). pdf. Retrieved from KEMAHIRAN-INSANIAH: https://www.utm.my/department-dvcai/files/2020/07/KEMAHIRAN-INSANIAH.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments